Etap główny
1) Nauczyciel przedstawia krótką historię teatru.
Może skorzystać z nagrania, które odnajdziemy w prezentacji genial.ly https://view.genial.ly/63e1999f9c160f0018e8f547
…albo z poniższych informacji:
Początek teatru w Europie związany jest ze starożytną Grecją oraz religijnymi obrzędami ku czci Dionizosa, boga winnej latorośli. Na jego cześć dwa razy do roku obchodzono święta nazywane Dionizjami: Wielkimi (w miastach) oraz Małymi (na wsiach). Odprawiane w ich trakcie modły uważa się za początek teatru. Przedstawienia odbywały się na powietrzu, wykorzystywano najczęściej wzgórza, aby na ich zboczu zbudować amfiteatr. Na początku przedstawienie stanowił dialog pomiędzy przewodnikiem a chórem.
Aktorami w greckim teatrze byli wyłącznie mężczyźni. Grali oni również postacie kobiece. Aktorzy nosili podczas spektakli szaty zakrywające całe ich ciała, a na nogach mieli koturny. Każdy aktor nosił maskę, aby pokazać, jaką gra postać: mężczyznę czy kobietę, ile ma lat, jaki ma charakter i pozycję społeczną. Na głowę zaś wkładał perukę.
Przez lata teatr zmieniał się, ale od zawsze jego celem jest przekazywanie emocji. Teraz sztuki teatralne są różnorodne, każdy znajdzie coś dla siebie. Zapraszamy do świata, który bawi, uczy i wzrusza.
2) Nauczyciel zadaje uczniom zagadki: Kto pracuje w teatrze?
Można również wydrukować zagadki z ZAŁĄCZNIKA NR 2 i rozdać uczniom, aby wpisali brakujące słowa – nazwy zawodów. Zadanie to znajduje się także na stronie https://wordwall.net/pl/resource/52382437
- reżyser — wszystkim steruje, aktorów instruuje, jak kapitan na statku się zachowuje,
- choreograf — architekt, ale nie domy buduje, tylko ruch na scenie organizuje,
- scenograf — o oprawę plastyczną przedstawienia każdego dnia dba, rekwizyty, kostiumy, oświetlenie pod opieką ma,
- sufler — jeśli aktor tekstu zapomina, on mu tego nie wypomina, pod sceną siedzi i dyskretnie mówi podpowiedzi,
- inspicjent — w teatrze pracuje, za sceną wszystko organizuje i aktora z każdej opresji uratuje,
- charakteryzator — makijażem rysy twarzy wymodelować potrafi, z młodego na człowieka starszego zmieni każdego,
- aktor — cechy postaci swoim przedstawia zachowaniem, na scenie role opowiada, co jest dla niego wielkim wyzwaniem,
- bileter — sprawdzaniem biletów się zajmuje, każdemu jego miejsce na widowni wskazuje,
- dubler —aktora zastępuje, często w niebezpiecznych scenach występuje.
3) Nauczyciel wraz z uczniami gra w grę WISIELEC
Grę można odnaleźć na stronie https://wordwall.net/pl/resource/52330928 i w prezentacji genial.ly. Odpowiedziami są pojęcia związane z teatrem.
4) Uczniowie wykonują zadanie matematyczne (ZAŁĄCZNIK NR 3).
Rodzice Oli i Adriana chcą zobaczyć w teatrze adaptację „Ani z Zielonego Wzgórza”. Oblicz, ile za bilety zapłaci 4-osobowa rodzina i o której godzinie musi wyjść z domu, aby zdążyć na przedstawienie, które rozpoczyna się o godzinie 18:00.
Rodzina składa się z 2 osób dorosłych i 2 dzieci: jedno 12-letnie, a drugie ma 3 lata. Bilet dla osoby dorosłej kosztuje 27 złotych, dla młodzieży 22 zł, a dzieci do 5 lat wchodzą bezpłatnie.
Aby dotrzeć do teatru, należy pojechać autobusem linii 51, który odjeżdża zawsze o pełnych godzinach i 34 minuty po każdej godzinie. Droga na przystanek zajmuje 7 minut. Czas jazdy autobusem wynosi 23 minuty. Aby dojść do teatru, należy zaplanować dodatkowe 15 minut. Pamiętaj, aby doliczyć czas na zakup biletu, oddanie ubrań wierzchnich do szatni i zajęcie miejsca na widowni.
Odpowiedź:
Rodzina za bilet zapłaci 27 x 2 + 22 =76 złotych.
Rodzina powinna wyjść z domu najpóźniej o 16:53. W teatrze powinni być o 17:38. 22 minuty wystarczą, aby być gotowym do obejrzenia spektaklu.
5) Zabawa w biletera.
Uczniowie odnajdują na schemacie widowni miejsca na podstawie podanych informacji. Schemat widowni znajduje się w ZAŁĄCZNIKU NR 4.
Pokoloruj miejsca zgodnie z instrukcją:
- na różowo — najdroższe miejsca (amfiteatr, balkon I: miejsca od 7 do 14, rząd I i II; parter: rząd II, miejsca od 4 do 9);
- na niebiesko — tańsze miejsca (loża lewa, loża prawa, balkon I: rząd I i II, miejsca od 1 do 6 i od 15 do 20; parter: rząd I i II, miejsca od 1 do 3 i od 10 do 12);
- na zielono — balkon II (cały, oprócz rzędów III i IV, miejsc od 6 do 13).
Zagadka: Kto gdzie siedzi?
Rodzina wybrała bilety w najniższej cenie po prawej stronie teatru. Ola siedzi pomiędzy mamą a Adrianem. Po lewej stronie taty siedzi starszy pan w szarym garniturze. Rodzice nie siedzą obok siebie. Przed nimi w tej części teatru są jeszcze 3 rzędy.
Odpowiedź:
Rodzina siedzi na balkonie II: rząd IV, miejsca od 15 do 18.
- Tata — balkon II: rząd IV, miejsce 15.
- Adrian — balkon II: rząd IV, miejsce 16.
- Ola — balkon II: rząd IV, miejsce 17.
- Mama — balkon II: rząd IV, miejsce 18.
6) Poniżej znajdują się zasady dobrego zachowania w teatrze.
Można przeprowadzić pogadankę lub skorzystać z przygotowanego zadania w Wordwallu: https://wordwall.net/pl/resource/52329707/teatr-zasady-zachowania.
- W teatrze obowiązuje elegancki strój.
- Odzież wierzchnią zostawiamy w szatni.
- Na oznaczone miejsce idź przodem do siedzących.
- Wrażeniami podziel się po spektaklu lub podczas przerwy – nie w trakcie.
- W teatrze podczas przedstawienia nie jemy, nie pijemy.
- Telefon komórkowy w trakcie przedstawienia jest zawsze wyciszony.