Etap główny

1) Przed wylotem

Przed podróżą należy spakować bagaż. Podczas lotu samolotem jest to bardzo ważne. Najpierw należy sprawdzić dopuszczane przez linię lotniczą wymiary oraz wagę bagażu (zarówno rejestrowanego, jak i podręcznego). Każda linia lotnicza wyznacza swoje limity. Za ich przekroczenie trzeba dużo płacić. 

Bagaż podręczny musi zmieścić się na pokładzie, na górnej półce lub pod fotelem.

Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie danych do danego przewoźnika. Zadanie znajduje się w ZAŁĄCZNIKU NR 2.

Treść zadania

Najlżejszy bagaż można przewieźć w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Bagaż w liniach Ryanair i Wizz Air może ważyć do 10 kg. Wizz Air pozwala na przewóz bagażu podręcznego o większych gabarytach. Uzupełnij tabelę podanymi danymi:

8 kg55 cm x 40 cm x 23 cm
10 kg55 cm x 40 cm x 20 cm
10 kg55 cm x 40 cm x 23 cm

Odpowiedź:

Nazwa przewoźnikaWagaWymiary
Ryan Air10 kg55 cm x 40 cm x 20 cm
WIZZ10 kg55 cm x 40 cm x 23 cm
LOT8 kg55 cm x 40 cm x 23 cm

Aby zilustrować, jak należy zapakować bagaż podręczny, można wykorzystać film przygotowany przez Polskie Linie Lotnicze LOT: https://www.youtube.com/watch?v=4n98AwiHYkE.

Bagaż rejestrowany to bagaż, który przewożony jest w lukach bagażowych. Jego również dotyczą limity. Zawsze przed podróżą sprawdź, jakie warunki obowiązują w danych liniach lotniczych.

Aby zilustrować przykładowe zasady przewozu bagażu rejestrowanego, można wykorzystać filmik przygotowany przez Polskie Linie Lotnicze LOT:

Na zdjęciu poniżej widać załadunek bagażu do samolotu.

zdjęcie przedstawiające załadunek samolotu
Załadunek bagażu do samolotu. Zdjęcie własne.
Zdjęcie przedstawiające załadunek bagażu oraz pracownika lotniska
Pracownik lotniska czuwa nad załadunkiem bagażu. Zdjęcie własne.

W tym czasie podstawia się także schody dla pasażerów.

Zdjęcie przedstawiające schody dla pasażerów
Schody dla pasażerów do samolotu. Zdjęcie własne.

2) Odprawa na lotnisku

Uczniowie na podstawie własnych doświadczeń lub z pomocą nauczyciela układają kolejność czynności podczas odprawy na lotnisku. Zadanie w wersji interaktywnej znajduje się w prezentacji genial.ly lub pod linkiem https://learningapps.org/watch?v=p39podec323, a w wersji do druku w ZAŁĄCZNIKU NR 3. 

Zanim przejdziesz przez odprawę sprawdź tablicę przylotów i odlotów i znajdź swój lot. 

Zdjęcie przedstawiające tablicę odlotów i przylotów na lotnisku.
Tablica odlotów i przylotów na lotnisku. Zdjęcie własne.

Prawidłowa kolejność:

1) Przyjedź na lotnisko 2 godziny przed planowanym odlotem.

2) Sprawdź numer stanowiska, przy którym odbywa się check-in (nadanie bagażu).

3) Nadaj bagaż rejestrowany.

4) Udaj się do miejsca kontroli bezpieczeństwa. 

5) Podczas kontroli bezpieczeństwa okaż kartę pokładową.

6) Połóż na taśmie, która przesuwa twoje rzeczy przez skaner, następujące przedmioty: telefon, laptop oraz odzież wierzchnią, a także zawartość kieszeni (np. klucze czy monety) i dodatki: pasek, zegarek, czasem również buty.

7) Przejdź przez bramkę do wykrywania metalu. 

8) Odbierz swój bagaż, zabierz z koszyka rzeczy, które wcześniej zdjąłeś do prześwietlenia i odejdź na bok.

9) Jeśli jest taka konieczność, udaj się do punktu kontroli paszportowej (po przejściu kontroli bezpieczeństwa).

10) Znajdź, który numer ma twoja bramka, czyli gate.

11) Ustaw się przy swojej bramce o odpowiedniej porze, to znaczy, gdy rozpocznie się boarding, czyli wchodzenie na pokład.

12) Przy wejściu do samolotu podaj kartę pokładową (i dokument tożsamości). Filmik pokazujący wejście do samolotu znajduje się w prezentacji genial.ly.

13) Znajdź swoje miejsce na pokładzie samolotu.

Zdjęcie przedstawiające wnętrze samolotu pasażerskiego
Pokład samolotu dla pasażerów. Zdjęcie własne.

14) Włóż bagaż podręczny pod fotel osoby siedzącej przed tobą, a ubrania wierzchnie do luku bagażowego znajdującego się nad fotelami.

3) Lot samolotem – zasady.

Uczniowie na podstawie własnych doświadczeń i wiedzy uczniowie tworzą zasady zachowania podczas lotu samolotem. Nauczyciel może skorzystać z dołączonych obrazków i na ich podstawie ustalić zasady.

Po wejściu na pokład samolotu nad naszym bezpieczeństwem czuwa załoga, którą dowodzi kapitan. Oprócz niego tworzą ją: drugi pilot oraz stewardessy i stewardzi (obsługa kabiny). Głównym obowiązkiem obsługi kabiny jest dbanie o bezpieczeństwo pasażerów, a następnie ich obsługa. Piloci podczas lotu znajdują się w wydzielonym pomieszczeniu z przodu samolotu, czyli kokpicie, przeznaczonym tylko dla sterujących lotem.

PODCZAS LOTU. ZAPAMIĘTAJ!

a) Wykonuj polecenia personelu pokładowego – kapitana, stewardesy lub stewarda.

b) Zapnij pasy.

c) Możesz na przykład czytać książkę, słuchać muzyki (tylko w słuchawkach) lub robić zdjęcia.

d) Nie kładź nóg na siedzenie przed sobą lub na ścianie.

e) Jeżeli planujesz drzemkę, zabierz ze sobą poduszkę podróżną.

f) Nie zaglądaj sąsiadowi na wyświetlacz jego telefonu, laptopa lub do czasopisma.

g) Z toalety nie można korzystać podczas startu i lądowania. Jest to możliwe tylko podczas stabilnego lotu.

h) Podczas startu i lądowania wskazane jest żucie gumy lub ssanie cukierka, aby ustrzec się dolegliwości związanych ze zmianą ciśnienia. (Filmiki ilustrujące start i lądowanie samolotu są zamieszczone w prezentacji genial.ly.)

i) Turbulencji (podczas których samolot zaczyna drgać, lekko opadać lub trząść się) nie należy się obawiać – jest to normalne zjawisko wywołane ruchami powietrza.

a)Rysunek przedstawiający personel pokładowy
b)Rysunek przedstawiający zapięte pasy bezpieczeństwa
c)Słuchaj, czytaj, rób zdjęcia - rysunek przedstawia słuchawki, aparat foto oraz książkę
d)obrazek przedstawiający śpiącą osobę z nogami ułożonymi na oparciu fotela z wcześniejszego rzędu
e)Zabierz poduszkę podróżną - rysunek osoby z poduszką podróżną na szyi
f)Nie zaglądaj do sąsiada! - rysunek z przekreślonym okiem i osobą z laptopem
g)Nie korzystaj z toalety podczas startu i lądowania - przekreślony symbol toalety i symbole startującego i lądującego samolotu
h)Podczas lotu żuj gumę, jedz cukierki - rysunek przedstawiający samolot oraz cukierka i gumę do żucia
i)Nie obawiaj się turbulencji - schematyczny rysunek przedstawiający różne ruchy powietrza wokół skrzydeł samolotu