Etap główny

1) Nauczyciel omawia z uczniami planu rozkładu jazdy (ZAŁĄCZNIK NR 2).

zdjęcie rozkładu jazdy pociągów

Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Gdzie znajduje się godzina odjazdu i godzina przyjazdu pociągu?
  • Gdzie znajduje się informacja o peronie, z którego odjeżdża pociąg?
  • Skąd wiemy, czy pociąg, który będzie odjeżdżał, jest osobowy lub pospieszny?
  • Gdzie znajduje się informacja o stacjach pośrednich mijanych przez pociąg?
  • Jak długo pociąg będzie jechał?

Uczniowie wybierają z wyżej zamieszczonego rozkładu miasto, które ma być celem ich podróży. Na podstawie dołączonego rozkładu jazdy mają znaleźć wszystkie informacje dotyczące konkretnego połączenia. Następnie analizują rozkład jazdy, znajdując odpowiedzi na pytania zapisane wyżej. Uczniowie na forum klasy prezentują rozwiązania.

2) Nauczyciel rozdaje karty pracy (ZAŁĄCZNIK NR 3).

Na kartach pracy zamieszczone są zdjęcia przykładowych biletów komunikacji kolejowej. Zadaniem uczniów jest opisanie tych biletów (mogą pracować indywidualnie, w parach lub kilkuosobowych grupach).

Zadanie

Na podstawie poniższych zdjęć biletów kolejowych przyporządkuj dany opis do pasującej liczby oznaczającej miejsce na bilecie (1 – 13).

Bilet krajowy wraz z miejscówką
Miejscówka na miejsce sypialne
 Godzina odjazdu pociągu ze stacji, na której rozpoczynamy podróż.
 Lokalizacja kasy, w której wydano bilet. 
 Stacja, na której planujemy zakończyć podróż.
 Przewoźnik: operator uruchamiający dane połączenie.
 Dodatkowe informacje o rezerwacji. Tutaj dowiemy się, czy miejsce znajduje się np. w wagonie przedziałowym, bezprzedziałowym lub przy dużym stoliku.
 Numer pociągu.
 Data rozpoczęcia podróży.
 Numer wagonu, w którym znajduje się nasze miejsce. 
 Data przyjazdu do stacji przeznaczenia.
 Cena miejscówki, jeśli była płatna.
 Stacja, z której rozpoczynamy podróż.
 Rodzaj i numer zajmowanego miejsca: najpierw podana jest liczba zarezerwowanych miejsc, a następnie informacja o rodzaju miejsca (do siedzenia lub do leżenia). 
 Godzina przyjazdu do stacji przeznaczenia.

Odpowiedzi:

  1. Data rozpoczęcia podróży. 
  2. Godzina odjazdu pociągu ze stacji, na której rozpoczynamy podróż. 
  3. Stacja, z której rozpoczynamy podróż. 
  4. Stacja, na której planujemy zakończyć podróż. 
  5. Data przyjazdu do naszej stacji przeznaczenia. 
  6. Godzina przyjazdu do naszej stacji przeznaczenia. 
  7. Numer pociągu. 
  8. Numer wagonu, w którym znajduje się nasze miejsce. 
  9. Rodzaj i numer zajmowanego miejsca: w miejscu informacji dotyczącej miejsca najpierw podana jest liczba zarezerwowanych miejsc. Następnie informacja o rodzaju miejsca (do siedzenia lub do leżenia). 
  10. Przewoźnik: operator uruchamiający dane połączenie. 
  11. Dodatkowe informacje o rezerwacji. Tutaj dowiemy się, czy miejsce znajduje się np. w wagonie przedziałowym, bez przedziałowym lub przy dużym stoliku. 
  12. Cena miejscówki, jeśli była płatna.
  13. Lokalizacja kasy, w której wydano bilet. 

3) Zadaniem uczniów jest ułożenie w kolejności alfabetycznej elementów, które wchodzą w skład wagonu sypialnego (ZAŁĄCZNIK NR 4).

Zadanie

Ułóż w kolejności alfabetycznej elementy wagonu sypialnego

 zabezpieczenia uniemożliwiające upadek z łóżka podczas snu
 wisząca szafka z podświetlanym lustrem
 podręczna półka na mniejsze bagaże
 roleta okienna tłumiąca światło
 zamek do zamknięcia drzwi od środka
 blat
 umywalka
 gniazdko elektryczne
 haczyki
 wieszaki na ubrania
 kieszenie na drobiazgi przy każdym łóżku
 lampki
 drabinka do wchodzenia na wyżej położone łóżko
 przestrzeń na większy bagaż

4) Zapoznanie z przykładowym dialogiem (ZAŁĄCZNIK NR 5).

Uczniowie czytają dialog z podziałem na role. Wcielają się w rolę kupującego i kasjerki / kasjera. 

DIALOG: 

– Dzień dobry! Chciałabym kupić bilet do Warszawy. 

– Dzień dobry! Na najbliższy pociąg? 

– Nie, interesuje mnie wyjazd jutro, w godzinach rannych. 

– Czy ma to być pociąg bezpośredni? 

– Tak, poproszę. 

– Jutro o godzinie 6.10 jest bezpośrednie połączenie relacji Katowice – Warszawa. To pociąg InterCity. 

– Ile kosztuje bilet? 

– Bilet normalny czy ulgowy? 

– Ulgowy. Jestem uczniem. 

– Klasa 1. czy 2.?

– Czym się to różni? 

– Klasa 1. jest wygodniejsza i droższa. Klasa 2. jest mniej wygodna, ale za to tańsza. 

– To klasę 2. proszę. 

– Bilet ulgowy kosztuje 35 zł. 

– Jak długo trwa podróż? 

– Tym pociągiem podróż trwa 3 godziny 48 minut. 

– Poproszę bilet.

– Czy płaci pani / pan kartą, czy gotówką? 

– Zapłacę kartą. Dziękuję!

5) Nauczyciel rozdaje karty pracy (ZAŁĄCZNIK NR 6).

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z tekstem oraz uzupełnienie go brakującymi wyrazami.

Zadanie

Uzupełnij tekst wyrazami z ramki. Uważaj, nie wszystkie słowa będą prawidłowe!

rozpoczęcia, konduktor, zakończenie, peronie, Pendolino, maszynista, bilet, droższy, jazdy, tańszy, legitymację, miejscówkę

Najszybszym pociągiem w Polsce jest ……………………………. Aby nim pojechać, koniecznie musisz wykupić ………………………… Na nim znajdziesz informację o stacji …………………… i zakończenia podróży, numerze pociągu i wiele innych. Bilet w pociągu sprawdzi Ci …………………………… Gdy posiadasz …………………………. szkolną lub studencką, przejazd będzie …………………… Godziny odjazdu pociągów znajdziesz na stronie internetowej lub na ……………………………, na rozkładzie ………………………..

Odp.:

Najszybszym pociągiem w Polsce jest Pendolino. Aby nim pojechać, koniecznie musisz wykupić miejscówkę. Na nim znajdziesz informację o stacji rozpoczęcia i zakończenia podróży, numerze pociągu i wiele innych. Bilet w pociągu sprawdzi Ci konduktor. Gdy posiadasz legitymację szkolną lub studencką, przejazd będzie tańszy. Godziny odjazdu pociągów znajdziesz na stronie internetowej lub na peronie, na rozkładzie jazdy.