Etap główny
1) LISTA ZAKUPÓW.
Uczniowie na podstawie przepisu przygotowują listę zakupów. Zamieniają jednostki.
Jeżeli uczniowie potrzebują pomocy, można skorzystać ze ściągi
JEDNOSTKI MASY | JEDNOSTKI POJEMNOŚCI |
1 g (gram) 1 dag (dekagram) 1 kg (kilogram) 1 kg to 1000 g lub 100 dag 1 dag to 10 g | 1 l (litr) 1 ml (mililitr) 1 l to 1000 ml ½ l (litra) to 500 ml |
ZADANIE: Przeczytaj uważnie przepis na zupę pomidorową. Uzupełnij listę zakupów. Tam, gdzie jest to konieczne, przelicz jednostki. Podaj ilość towarów w gramach, mililitrach lub na sztuki (możesz zapisać także używając ułamków zwykłych).
Przepis znajdziemy w ZAŁĄCZNIKU NR 1. Nauczyciel przygotowuje przepis dla każdego lub dla pary uczniów.
Uczniowie zapisują na liście zakupów – lista zakupów powinna być skserowana dla KAŻDEGO ucznia. Będzie ona wykorzystana podczas wyjścia edukacyjnego. Kartę pracy należy podpisać. ZAŁĄCZNIK NR 2.
2) PIRAMIDA ŻYWIENIOWA
Nauczyciel wprowadza temat piramidy żywieniowej. Pomocna tutaj będzie sketchnotka wywieszona w klasie w widocznym miejscu. Sketchnotka powinna dostępna dla uczniów przez czas realizacji modułu – scenariusza W KLASIE, POZA KLASĄ i na podsumowaniu.
Co to jest piramida?
Piramida to budowla w kształcie ostrosłupa prawidłowego o podstawie czworokątnej. Służąca najczęściej jako grobowiec albo podbudowa dla świątyni. Najbardziej znane kompleksy piramid znajdują się w Egipcie.
Co to jest piramida żywienia?
Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej (tak brzmi pełna nazwa) to schemat przedstawienia najważniejszych zasad zdrowej diety i stylu życia. Za pomocą grafiki i poziomów przedstawiono proporcje, w jakich powinno jadać się poszczególne grupy produktów spożywczych. Produkty, które znajdują się na dole piramidy powinny być spożywane w największej ilości. Im wyżej dana żywność pojawia się na grafice, tym mniejszą jej ilość należy spożywać.
Wokół piramidy na sketchnotce umieszczono także witaminy i minerały, które zawierają produkty. Uczniowie z pomocą nauczyciela dzielą symbole na WITAMINY i MINERAŁY a następnie podają produkt , który zawiera ich najwięcej.
Witaminy:
- A – marchew, cebula, por
- C – pomidory, pietruszka, cebula, seler, por
- E – cebula, skrzydełka, makaron
- D3 -śmietana
- K – cebula
- B6 – cebula, seler, skrzydełka
- B1 – cebula, seler, por, skrzydełka, makaron
MINERAŁY
- Ca – wapń – pomidory
- Zn – cynk – por
- Mg – Magnez – pomidory
- I – jod – sól kuchenna
3) ORTOGRAFIA
Wpisz brakujące litery. Pamiętaj o zasadach pisowni. U czy Ó, RZ czy Ż, Ch czy H. Karta pracy znajduje się w załączniku nr 3.