Etap główny

1) Podczas powitania obowiązują następujące zasady:

Witaj innych słowami „Dzień dobry”, „Cześć”.

Pamiętaj o uśmiechu.

Pierwszy pozdrawia ten, kto wchodzi.

Kiedy spotykasz znajomą osobę, przywitaj się. Nie mijaj jej bez powitania.

Przy powitaniu wyjmij ręce z kieszeni.

W drzwiach przepuść osobę starszą.

Wybierz te, do których nie zastosował się Kacper.

Odpowiedzi:

Witaj innych słowami „Dzień dobry”, „Cześć”.

Pierwszy pozdrawia ten, kto wchodzi.

Nie mijaj znajomej osoby bez powitania.

W drzwiach przepuść osobę starszą.

W ZAŁĄCZNIKU NR 2 znajdują się zasady obowiązujące podczas powitania. Uczniowie wycinają je i wklejają na przygotowane miejsce na brystolu A0. Schemat plakatu, który można wykorzystać podczas wykonywania projektu, znajduje się w ZAŁĄCZNIKU NR 1.

2) Przedstaw uczniom drugą część opowiadania. 

Kacper czuł się zawstydzony. Na dodatek pani zapytała go, dlaczego się spóźnił. Chłopiec nie wstał, bał się, że Pani zobaczy plamy na jego bluzie. Nauczycielka go upomniała. Kacper zarumienił się i zaczął tłumaczyć, dlaczego się spóźnił i zapomniał o stroju galowym. Speszony wstał i patrzył na swoje buty. Buty, które też nie były czyste, bo spiesząc się do szkoły, wszedł w kałużę z błotem. Pomyślał, że dzisiaj na pewno nie będzie to jego ulubiony dzień… . 

Zadanie: Poniżej znajdują się zasady dobrego zachowania podczas rozmowy. Uczniowie układają wyrazy z rozsypanki w prawidłowej kolejności. Ćwiczenie w wersji interaktywnej można także znaleźć w prezentacji genial.ly lub na stronie internetowej www.wychodzimypozaschamaty.pl. W ZAŁĄCZNIKU NR 3 znajdują się poniższe zasady podzielone na słowa, tak aby uczniowie mogli je wyciąć i ułożyć. Poprawne odpowiedzi należy wkleić w przygotowane miejsce na dużej karcie. 

Podczas rozmowy utrzymuj kontakt wzrokowy.

Wstań, gdy rozmawiasz z osobą dorosłą. 

Zwracaj się do osoby dorosłej „Pani”, „Pan”.

Czekaj na swoją kolej – przerywanie wypowiedzi innym jest niegrzeczne.

Zasłoń usta, kiedy ziewasz. 

Przed rozmową wypluj gumę do kosza na śmieci. 

Zakończ jedzenie przed rozmową. 

Sprawdzanie godziny w trakcie rozmowy sugeruje, że to cię nudzi.

Dłubanie w uchu, nosie i zębach jest niestosowne.

3) Przedstaw uczniom trzecią część opowiadania i porozmawiaj o zachowaniu Kacperka.

Zadzwonił dzwonek. Kacperek wybiegł z sali. Wpadł na młodszego kolegę i potrącił go. Nie chciał z nikim rozmawiać. Ola zapytała, czy może mu pomóc. Chłopak nie odpowiedział. Był zdenerwowany. Podczas następnej lekcji pani z geografii zapytała Olę o cechy krajobrazu Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Ola nie znała odpowiedzi. Kacper zaczął bić brawo. Tymek, z którym siedział Kacper, zwrócił mu uwagę: „Co ty robisz? A ty znasz odpowiedź?”. Kacperek znowu się zawstydził. 

Poniżej zamieszczone są zasady dobrego zachowania w stosunku do innych, np. rówieśników.

Zadaniem uczniów jest ułożenie zasad w kolejności alfabetycznej i umieszczenie ich w odpowiednim miejscu na plakacie. Zasady do wklejenia na plakat znajdują się w ZAŁĄCZNIKU NR 4.

(2.) Jeżeli sprawiłeś komuś przykrość, byłeś niegrzeczny, niechcący coś zrobiłeś — przeproś.

(4.) Mów: proszęprzepraszamdziękuję — wtedy okazujesz szacunek.

(3.) Mów prawdę. 

(1.) Bądź koleżeński i życzliwy.

(6.) Pomagaj innym.

(5.) Niewiedza kolegów i koleżanek lub popełniona gafa to nie powód do wyśmiewania ich.

4) Przedstaw uczniom czwartą część opowiadania i wykorzystaj ją do krótkiej pogadanki.

„Dość tego” – pomyślał Kacperek. Podszedł do Oli i przeprosił ją za swoje zachowanie i słowa. Zaproponował, że razem mogą powtórzyć geografię, bo on tego też nie potrafi. Tym bardziej że nimi za tydzień mają sprawdzian. Umówili się o godzinie 16:30 w domu Oli. Chłopak włożył swoją nowa bluzę z logiem ulubionej drużyny koszykówki. Sprawdził, czy buty są czyste. Kacperek punktualnie zadzwonił do drzwi. Przyniósł ze sobą podręcznik, zeszyt i nowy atlas geograficzny, który dostał w prezencie od cioci na urodziny.

Uczniowie uzupełniają zdania podanymi wyrazami. Samodzielnie wpisują je w puste miejsca:

brzydkich, kartkówce, nauczyłeś, najwięcej,
wykonuj, punktualny, ściąganie, język

Zadanie znajduje się w ZAŁĄCZNIKU NR 5.

Bądź punktualny. 

Starannie wykonuj polecenia.

Na sprawdzianie i kartkówce napisz to, czego się nauczyłeś – ściąganie to rodzaj oszustwa.

Staraj się osiągać najwięcej, ile potrafisz.

Dbaj o język. Używanie brzydkich wyrazów jest niekulturalne.