Etap główny

Zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z komunikacji miejskiej.


Nauczyciel w formie pogadanki ustala z uczniami zasady bezpieczeństwa, jakie powinny obowiązywać podczas korzystania z komunikacji miejskiej. Uczniowie proponują te zasady, a nauczyciel je ewentualnie kryguje i komentuje.

Można także wykorzystać prezentację genial.ly, w której poniższe, przykładowe zasady bezpieczeństwa zostały zaproponowane w formie gry karcianej pt. Pamiętaj.
Przykładowe zasady bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej.

  1. Do tramwaju, autobusu lub trolejbusu można wsiadać i wysiadać tylko na wyznaczonych przystankach.
  2. Gdy na przystanek podjeżdża autobus lub tramwaj, musisz zachować szczególną ostrożność – odsunąć się od krawędzi przystanku / torowiska na bezpieczną odległość.
  3. Nigdy nie próbuj wsiadać do autobusu, tramwaju lub wysiadać po sygnale informującym o zamykaniu się drzwi.
  4. Po wejściu do środka komunikacji miejskiej w miarę możliwości postaraj się zająć miejsce siedzące i w czasie jazdy nie przemieszczaj się po pojeździe. Jeżeli brakuje miejsc siedzących, stań tak, abyś stabilnie mogła / mógł trzymać się przeznaczonych do tego uchwytów.
  5. Pamiętaj, aby po wyjściu z autobusu lub tramwaju nie przechodzić na drugą stronę drogi w momencie, gdy pojazd stoi na przystanku. Możesz to zrobić dopiero po odjeździe autobusu / tramwaju z przystanku, kiedy droga w obu kierunku jest w pełni widoczna.
  6. Jeżeli tramwaj zatrzymuje się na środku ulicy, pamiętaj, aby przy wysiadaniu zachować szczególną ostrożność i zwrócić uwagę na nadjeżdżające samochody.

Znaki drogowe, które jako pieszemu powinny być Ci znane.

Uczniowie wykonają ćwiczenie doskonalące znajomość znaków drogowych. Należy odnaleźć parę składającą się ze znaku i właściwego opisu (ZAŁĄCZNIK NR 2).
Jak można wykonać to ćwiczenie?

SPOSÓB 1.

Oddział dzielimy na dwuosobowe grupy, którym rozdajemy pociętą grę Memory. Uczniowie, odkrywając dwie karty, mają odnaleźć właściwe pary (znak i jego opis). Grę stanowi ZAŁĄCZNIK NR 2.

SPOSÓB 2.

Wykorzystujemy prezentację genial.ly (https://view.genial.ly/63c506d652445b0019715cf3), w której to ćwiczenie zostało przygotowane w formie interaktywnej. Można je wykonać na tablicy interaktywnej, używając laptopa podłączonego do projektora lub na tablecie. Zadanie polega na przesunięciu znaku drogowego do właściwego opisu.

Zaplanuj swoją podróż komunikacją miejską.

Uczniowie wykonują zadania praktyczne z wykorzystaniem dwóch rozkładów jazdy autobusów, planu miasta z rozrysowanymi trasami i przystankami oraz biletami, jakie muszą posiadać, aby przejechać pomiędzy wskazanymi przystankami.
Do wykonania poniższych zadań potrzebne będą uczniom poniższe załączniki 3a, 3b, 4 i 5:

Załącznik  3a - rozkład jazdy
Załącznik  3b - rozkład jazdy
Załącznik 4 - plan  miasta
Załącznik 5 - cennik  biletów

ZAŁĄCZNIK NR 3a – Rozkład jazdy.
ZAŁĄCZNIK NR 3b – Rozkład jazdy.
ZAŁĄCZNIK NR 4 – Plan miasta.
ZAŁĄCZNIK NR 5 – Cennik biletów.

Ćwiczenia nauczyciel może wykonać na kilka sposobów:

SPOSÓB 1.

Ćwiczenia uczniowie wykonują w 4 grupach, z których każda otrzymuje jedną kartę pracy. Po wykonaniu ćwiczenia lider grupy omawia wyniki zadania.

SPOSÓB 2.

Dzielimy uczniów na dowolną liczbę grup. Każda otrzymuje 4 karty pracy z ćwiczeniami. Po zakończeniu sprawdzamy poprawność wykonania poszczególnych zadań lub dokonujemy tego z wykorzystaniem prezentacji genial.ly (https://view.genial.ly/63c506d652445b0019715cf3).

SPOSÓB 3.

Ćwiczenia wykonujemy wspólnie w zespole klasowym z wykorzystaniem prezentacji genial.ly (https://view.genial.ly/63c506d652445b0019715cf3).

Załączniki do pobrania do poniższych ćwiczeń

Ćwiczenie 1. (ZAŁĄCZNIK NR 6a – Ćwiczenie 1.)

Mieszkasz w pobliżu przystanków „2” i „B”. W niedzielę umówiłaś / umówiłeś się ze znajomymi na godzinę 11.30 w centrum miasta (przystanki „M” i „9”). Zaplanuj swoją podróż komunikacją miejską.

  1. Ustal, którym autobusem pojedziesz, 55 lub 23, aby zdążyć na umówioną godzinę.
    Odp.: Aby zdążyć na umówione spotkanie, pojadę autobusem linii 55.
  2. Ustal, o której godzinie odjeżdża z Twojego przystanku wybrany autobus.
    Odp.: Autobus z mojego przystanku odjeżdża o godz. 10.20.
  3. Oblicz, ile minut będzie trwała Twoja podróż autobusem.
    Odp.: Moja podróż będzie trwała 60 minut.
  4. Który bilet musisz kupić?
    Odp.: Będę musiała / musiał kupić bilet 90-minutowy.
  5. Oblicz, ile będzie kosztowała cię podroż w jedną i drugą stronę.
    Odp.: Moja podróż tam i z powrotem będzie kosztowała 6,60 zł (2×3,30).

Ćwiczenie 2. (ZAŁĄCZNIK NR 6b – Ćwiczenie 2.)

Mieszkasz w pobliżu przystanków „4” i „E”. W czwartek o godzinie 7.50 zadzwonił do Ciebie kolega, abyś jak najszybciej przyjechał do centrum miasta (przystanki „M” i „9”).

  1. Ustal, którym autobusem dostaniesz się do centrum najszybciej. Linią nr 55 czy 23?
    Odp.: Szybciej na umówione spotkanie dostanę się autobusem nr 23.
  2. Oblicz, ile minut będzie trwała Twoja podróż autobusem.
    Odp.: Podróż będzie trwała 25 minut.
  3. Ustal, ile o minut dłużej z Twojego przystanku do centrum jedzie autobus, którego nie wybrałaś / wybrałeś.
    Odp.: Autobus linii 55 jedzie dłużej od autobusu nr 23 o 20 minut.
  4. Który bilet musisz kupić?
    Odp.: Muszę kupić bilet na 40 minut za 2,80 zł.
  5. Oblicz, ile będzie kosztowała cię podroż w jedną i drugą stronę.
    Odp.: Podróż autobusem tam i z powrotem będzie mnie kosztowała 5,60 zł.

Ćwiczenie 3. (ZAŁĄCZNIK NR 6c – Ćwiczenie 3.

Piętnaście po dziesiątej zadzwoniła mama, że czeka na Ciebie na przystanku „K”. Poprosiła, abyś przyjechała / przyjechał do niej jak najszybciej. W momencie, gdy dzwoniła, Ty znajdowałaś / znajdowałeś się tuż obok przystanku „D”.

  1. Ustal, o której godzinie najszybciej będziesz miała / miał autobus.
    Odp.: Autobus linii 55 odjeżdża z przystanku D o godzinie 10.27.
  2. Ustal, o której godzinie spotkasz się z mamą.
    Odp.: Na przystanku „K”, gdzie czeka na mnie mama, będę o godzinie 11.12.
  3. Oblicz, ile minut będzie trwała Twoja podróż autobusem.
    Odp.: Moja podróż na spotkanie z mamą będzie trwała 45 minut.
  4. Który bilet musisz kupić?
    Odp.: Muszę kupić bilet na 90 minut podróży.
  5. Oblicz, ile będziesz musiała / musiał zapłacić za bilety, gdy będziesz wracała / wracał tą samą trasą.
    Odp.: Za bilety powrotne będę musiał / musiała zapłacić 9,90 zł (3,30 zł bilet ulgowy – 90 min + 6,60 zł bilet normalny – 90 min).

Ćwiczenie 4. (ZAŁĄCZNIK NR 6d – Ćwiczenie 4.)

Znajdujesz się właśnie na przystanku „A” oraz „1”. Musisz dostać się do przystanku „K” lub „8”. Masz jednak tylko bilet ulgowy na 20 minut podroży autobusem. Postanowiłaś / postanowiłeś podjechać kilka przystanków, wykorzystując bilet, który posiadasz.

  1. Ustal, do którego przystanku dojedziesz linią 23 z biletem 20-minutowym.
    Odp.: Z biletem dwudziestominutowym liną 23 dojadę z przystanku „A” do przystanku do przystanku „E”.
  2. Ustal, do którego przystanku dojedziesz linią 55 z biletem 20-minutowym.
    Odp.: Z biletem dwudziestominutowym liną 55 dojadę z przystanku „1” do przystanku „4”.
  3. Ustal, którą liną będzie ci się opłacało dojechać z biletem 20-minutowym, aby być bliżej celu, czyli przystanków „8” i „K”.
    Odp.: Bardziej będzie się opłacało jechać linią 55.
  4. Jaki bilet musiałabyś / musiałbyś dokupić, aby do przystanku „K” dojechać linią autobusową 55, jeśli masz już bilet dwudziestominutowy?
    Odp.: Aby dojechać do przystanku K, musiałabym / musiałbym dokupić bilet 40-minutowy.
  5. Jaki bilet musiałabyś / musiałbyś dokupić, aby do przystanku „8” dojechać linią autobusową 23, skoro masz już bilet dwudziestominutowy?
    Odp.: Aby dojechać do przystanku K musiałabym/musiałbym dokupić bilet 20-minutowy.