Etap główny
1) Nauczyciel przedstawia zawód piekarza. Może skorzystać z informacji poniżej i zadania w prezentacji genial.ly.
Piekarz przygotowuje ciasto, które następnie wypiekane jest w specjalnych piecach.
Produkcja chleba dzieli się na 3 etapy.
- Piekarz ciastowy przygotowuje zakwas, którego później używa do wyrobienia ciasta. Każda piekarnia ma swoją recepturę, która utrzymywana jest w tajemnicy.
- Piekarz stołowy dzieli ciasto na kawałki – zgodnie z gramaturą chleba.
- Piekarz piecowy dba, aby temperatura w piecu była właściwa i czuwa nad czasem wypieku.
Następnie pieczywo jest sortowane, pakowane i wysyłane do punktów sprzedaży.
Nad całym procesem produkcji chleba czuwa brygadzista.
2) Nauczyciel wraz z uczniami przeprowadza pogadankę metodą „burza mózgów” a jej wyniki wpisuje w chmurę wyrazową. Można skorzystać ze strony https://www.wordclouds.com/. Gotowa chmura znajduje się w ZAŁĄCZNIKU NR 2.
Uczniowie podają propozycje nazw produktów, które można kupić w piekarni.
3) Uczniowie wykonują zadanie matematyczne. ZAŁĄCZNIK NR 3.
Igor i Maciek dostali od mamy po 5 zł. Każdy z nich wybrał sobie produkty, które mają kupić w pobliskiej piekarni. Igor zdecydował się na bułkę średnią w cenie 1,80 zł a Maciek bułkę małą w cenie 1,40 zł. Igor chciałby zjeść na śniadanie 2 bułki a Maciek 3 bułki.
- Ile reszty zostało każdemu z nich? Wykonaj obliczenia.
- Czy suma ich reszty pieniędzy wystarczy na kupno ekologicznej torby materiałowej w cenie 2 złotych, którą będą mogli używać wielokrotnie robiąc zakupy w piekarni?
ODP:
a) 1,80 + 1,80 = 3,60
5 – 3,60 = 1,40
1,40 x 3 = 4,20
5 – 4,20 = 80 gr
b) 1,40 zł + 80 gr = 2,20
4) Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa 3 lub 4 osobowa otrzymuje karty i pieniądze. Karty i pieniądze można wydrukować z ZAŁĄCZNIKA NR 4.
W każdej grupie 1 uczeń zostaje sprzedawcą, reszta to klienci. Sprzedawca otrzymuje Listę produktów z cenami, którą można wydrukować z ZAŁĄCZNIKA nr 5.
Klienci z wydrukowanych kart produktów losują po 2. Klienci otrzymują także pieniądze – każdy po 20 złotych (w różnym nominale).
Zadaniem klienta jest zapłacić za wylosowane produkty i sprawdzić czy sprzedawca prawidłowo wydał resztę.
Rozmowa sprzedawcy z klientem może odbywać się według podanego niżej schematu. Nauczyciel przed przystąpieniem do zabawy czyta z uczniami z podziałem na rolę przygotowany dialog. ZAŁĄCZNIK NR 6
Klient: Dzień dobry!
Sprzedawca: Dzień dobry! W czym mogę pomóc?
Klient: Poproszę 1 chleb i 1 bułkę.
Sprzedawca: Jaki chleb mam podać: duży, średni czy mały?
Klient: Poproszę średni.
Sprzedawca: Czy życzy Pani/Pan sobie krojony czy w całości?
Klient: Poproszę krojony.
Sprzedawca: Podać bułkę dużą, szkolną, kajzerkę czy może maślaną?
Klient: Poproszę bułkę szkolną.
Sprzedawca: Czy zapakować w torbę jednorazową, plastykową?
Klient: Nie, dziękuję. Mam wielorazową płócienną.
Sprzedawca: Płaci Pani/Pan 9,20 za chleb średni i 1,20 zł za bułkę szkolną, czyli 10,40 zł.
Klient: Proszę.
Sprzedawca: Dziękuję. To Pani/Pana reszta.
Klient: Dziękuję. Do widzenia.Sprzedawca: Do widzenia.