Etap główny
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat: Na co nam biblioteka? Po co tam idziemy?
Rozmawia z uczniami na podstawie zawartych poniżej informacji bądź prezentacji genial.ly
BIBIOTEKA – części: czytelnia można poczytać na miejscu), wypożyczalnia (można wypożyczyć książkę / komiks / czasopismo / płytę z muzyką / audiobook / grę planszową do domu), stanowiska komputerowe (można skorzystać z Internetu).
BIBLIOTEKA – działy: dziecięcy, młodzieżowy, literatura piękna, literatura popularnonaukowa, czasopisma.
BIBLIOTEKA – miejsce publiczne, w którym odbywają się spotkania autorskie, wystawy i inne wydarzenia kulturalne, organizowane są zajęcia dla dzieci i półkolonie oraz spotkania dla rodzin, np. czytanie na dywanie.
Uczniowie słuchają wiersza „Abecadło z pieca spadło” czytanego przez nauczyciela lub odtwarzanego w formie audio / wideo.
Następnie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję:
- Co jest głównym tematem wiersza?
- Co to jest abecadło?
- Jak inaczej możemy nazwać abecadło (alfabet)?
- Gdzie wykorzystujemy znajomość alfabetu?
Uczniowie układają w kolejności alfabetycznej książki (zadanie w prezentacji genial.ly) lub wykorzystując książki przygotowane przez nauczyciela.
Nauczyciel, nawiązując do okładki książki jako jej części, wskazuje inne jej elementy. Każdy z uczniów ma na swojej ławce dowolną książkę, w której wyszukuje wskazane przez nauczyciela elementy (nauczyciel też ma swoją książkę).
OKŁADKA, STRONA TYTUŁOWA, SPIS TREŚCI, ROZDZIAŁY, KARTKA, STRONA, ILUSTRACJE, AUTOR, TYTUŁ, WYDAWNICTWO, DATA WYDANIA, ILUSTRATOR, PRZEKŁAD.
Znajomość elementów książki można utrwalić, wykonując zadanie oraz oglądając filmik w prezentacji genial.ly.
Nauczyciel nawiązuje do testu drukowanego, którym zapełnione są strony książek.
Wynalazek druku jest jednym z najważniejszych wydarzeń w historii. Gdyby Gutenberg nie wpadł na ten genialny pomysł, nie byłoby książek, podręczników, gazet. Dzięki temu wiedza stała się dla wszystkich ogólnie dostępna. Zapoczątkowało to nową erę w dziejach ludzkości. Jan Gutenberg jako pierwszy w historii do drukowania tekstu użył wykonanych według własnego pomysłu ruchomych, metalowych czcionek.
Wspólna zabawa KTO LUBI?
Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel wyjaśnia zasady zabawy. Zadaniem uczniów jest dokonanie wyboru: poprzez podniesienie ręki, jeżeli odpowiedzieliby twierdząco na dane pytanie, albo przejście we wskazane przez prowadzącego miejsce.
Przykładowe pytania do zabawy można wykorzystać spośród zamieszczonych poniżej lub w prezentacji genial.ly albo ułożyć własne:
- Kto lubi chodzić do biblioteki?
- Kto lubi czytać poezję? (Nauczyciel tłumaczy, co to jest poezja)
- Kto lubi czytać powieści? (Nauczyciel tłumaczy, co to jest powieść)
- Wolisz czytać czy słuchać, gdy ktoś czyta?
- Co wolisz: powieści detektywistyczne czy obyczajowe? (Nauczyciel tłumaczy różnicę pomiędzy tymi typami)
- Czy wolisz książki z ilustracjami czy bez nich?
- Co wolisz: opisy przyrody czy dialogi? (Nauczyciel tłumaczy pojęcie dialogu)
- Wolisz czytać lektury czy książki, które sam sobie wybierzesz?