Etap wstępny

1) Poniżej znajduje się historyjka przedstawiająca negatywne zachowania, niezgodne z zasadami savoir-vivre. Można ją wykorzystać jako przyczynek do rozmowy na temat zachowania uczniów w szkole: Co było niegrzeczne? Czego należy unikać? Jak mogłaby wyglądać historyjka z prawidłowymi zachowaniami?

Kacperek, lat 11. Uczeń klasy piątej. 

Jak każdego dnia budzik zadzwonił o 7:00, ale Kacper postanowił jeszcze chwilę pospać. Obudził się o 7:38. Do szkoły nie miał daleko. Szybko wstał, ubrał dżinsy i bluzę (z plamą po farbach). Dzień wcześniej była plastyka, na której malowali obrazy jesieni. Niestety, nie zauważył wyprasowanych ubrań, które przygotowała mu mama. Dzisiaj w szkole ma odbyć się uroczysta akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości. 

Kacperek pędem pobiegł do szkoły. Dotarł o 7:58. W drzwiach spotkał pana rzemieślnika. Przepchnął się przed pana Piotra, nie zdążył zmienić obuwia ani zostawić kurtki i pobiegł do klasy. Po drodze na korytarzu nauczyciele szli na lekcje. Udawał, że ich nie widzi i szukał swojej klasy. Zapomniał, że dzisiaj zamiast matematyki mają geografię i nie mógł znaleźć swoich kolegów. Chodził od drzwi do drzwi, zaglądał i nic nie mówił. Wreszcie znalazł swoją klasę. Był spóźniony. I to o 8 minut! Wszedł, usiadł w ławce i tyle. Rozglądał się i zauważył, że wszyscy uczniowie mają na sobie stroje galowe. A on? No cóż, poplamiona bluza i dżinsy… Teraz sobie przypomniał – Święto Niepodległości.

2) Przedstawienie celu lekcji: NaCoBeZu.

Dzisiaj na lekcji dowiecie się, jak należy zachowywać się podczas powitania, rozmowy, w kontaktach z rówieśnikami oraz podczas pobytu w szkole.